Tuesday 6 October 2015

Pasar MPKB Lama

Teks : Iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan Selamat Pagi.


Carian dari Google

Hari ni nak 'flash back' sikit.  Kisah ni bermula 20 tahun yang lampau.
Masa tu dah habis belajar tapi belum dapat kerja.  Selalulah aku pergi melepak kat kedai kawan aku ni.  Kedai dia dalam pasar Majlis Perbandaran Kota Bharu, jual batik sutera.  Memang dia ada kilang membuat batik sendiri.  Pada mulanya, langsung aku tidak berminat bab-bab meniaga ni.

Dah selalu datang kat situ, kawan aku tanya, "engkau nak tak jadi jurujual batik sutera kat kedai kawan aku?".  Kedai tu terletak berdekatan dengan kedai kawan aku. Daripada aku duk melangut, takde pendapatan, baik aku terima.


Lebih kurang macam ni la tempat aku mula-mula mengenali erti meniaga

Paling seronok waktu cuti sekolah. Tak menang tangan melayan pelanggan.  Paling seronok bila kain-kain batik ni dibuka untuk ditunjuk pada pelanggan sebab bukan semuanya aku tahu coraknya. Setiap helai kain tersebut berlainan coraknya.  Walaupun penat sebab kena lipat dan susun balik kain tersebut tapi rasa puas.

Kalau takde pelanggan, aku suka baca novel.  Pengarang paling aku minat ialah Abdul Talib Hassan dan Abdul Rahim Awang.

Beberapa bulan sahaja aku bekerja disitu sebab dapat sambung belajar lagi.  Selamat tinggal Pasar MPKB, sekarang ni dah takde pasar tu. Semua peniaga telah dipindahkan ke Bazar Tok Guru. Pasar MPKB telah dirobohkan.  Tinggal kenangan.

No comments:

Post a Comment