Friday 9 October 2015

Medan, Indonesia - Hari Pertama

Teks : Iliza binti Ibrahim

Assalamulaikum dan salam sejahtera semua

Hari ni nak bercerita kisah aku ke Medan Indonesia.  Kisah ni dah lama, tahun 2011.  Kami seramai tujuh ke lapan orang telah merancang nak ke Medan.  Masing-masing beli tiket sendiri pada tarikh yang ditetapkan.  Aku dan suami pun beli tiket 'online', esoknya bila bertanya pada kawan-kawan, masing-masing tak jadi pergi, tiket mahal katanya. Aku belum pernah lagi ke Indonesia.

Sedih jugak.  Ingatkan nak bercuti ramai-ramai.  Takpelah, kita hanya merancang, perancangan Allah itu lebih baik.

Akhirnya pada 18.6.2011 petang, sampai juga kami di Lapangan Terbang Polonia, Medan.

Pemandu teksi dan suamiku
Terus ambil teksi untuk ke hotel.  Lupa pulak nama hotel.  Dalam perjalanan kami singgah makan di salah sebuah restoran.

Inilah makanan pertama kami di Medan
Sedap jugak.  Masakan kampung.  Selesai makan, kami teruskan perjalanan.  Mula-mula sampai disini, aku rasa pelik sebab pemandu-pemandu disini suka tekan 'hon', walaupun pada masa tu kereta sedang berhenti dan lampu isyarat berwarna merah.  "Kalau tiada bunyi hon, bukan indonesia, pak" kata pemandu atau pak supir pada suamiku ketika diajukan soalan.

Sampai di hotel, kami berihat seketika. Usai solat jamak, kami bergegas keluar, nak melawat sekitar. Kami kelaur hotel berjalan kaki, sehingga sampai ke Istana Maimun.  Tapi sayangnya, dah tutup. Kami sampai lewat petang.  Melawat kat luar je la.

Istana Maimun

Perkarangan Istana Maimun
Posing depan Istana Maimun

Disekitar Istana Maimun ni terdapat ramai peniaga rupanya.  Untuk tidak menghampakan selera kami ni, jadi kami singgahla merasa makanan disini.

Macam cendol tapi sangat manis
Satay ayam.  Kuahnya rasa macam sup.  Sedap.
Masjid Raya Al Mashun
Perjalanan balik, kami naik beca sebab hari makin gelap
Ini baru hari pertama perjalanan kami.  Alhamdulillah, sampai jugak kami ke Kota Medan.