Friday 9 October 2015

Abdul Talib Hassan

Teks : Iliza binti Ibrahim

Novel Saga
Abdul Talib Hassan

Tahun 1981, aku mula diperkenalkan dengan novel Saga - Pemenang Hadiah Novel Gapena Tahun 1976.  Novel ni kepunyaan makcik aku.  Masa tu aku masih lagi bersekolah rendah.

Sebelum tu aku memang hantu buku cerita, tapi cerita-cerita penyiasatan kanak-kanak seperti siri Salma atau Nancy Drew, Enid Blyton, buku-buku karangan Norhayati Ibrahim, Dongeng dari India, Jepun, China dan bermacam-macam buku cerita lagi.  Tiap-tiap minggu mesti ada sahaja buku yang aku pinjam daripada perpustakaan.  Tidak cukup perpustakaan disekolah, perpustakaan bergerak pun jadi mangsa aku.  Kadang-kadang ketika cuti sekolah, abah aku akan bawa kami tiga beradik ke perpustakaan dipejabatnya.

Selepas mengenali novel Saga, aku sudah tidak pandang lagi buku cerita kanak-kanak.  Aku jadi pemburu novel-novel Abdul Talib Hassan.


Abdul Talib Hassan
Gambar ehsan dari goodreads

No comments:

Post a Comment