Monday 5 October 2015

Sewa gerai

Teks : Iliza binti Ibrahim

Awal bulan Ramadhan tahun 2015, aku cuba nasib dengan membuka gerai yang disewa dari salah sebuah jabatan kerajaan di Kuala Lumpur.  Dua hari, tidak menaruh harapan, sekadar mencari pengalaman.

Tepat 7.30 pagi, aku sudah terpacak didepan dewan yang menyediakan tapak gerai tersebut. Alamak, dewan belum buka lagi.  Pukul 8.30 pagi, dewan akan dibuka, kata pengawal yang bertugas.  Satu jam lagi kena tunggu.  Kelihatan dua orang peniaga sibuk mengeluarkan barang-barang dagangan masing-masing.

Tepat 8.30 pagi, pintu dibuka.  Apalagi, mengangkutlah barang masing-masing sambil meninjau-ninjau tempat yang telah disediakan.  Setiap orang dapat sebuah meja dan telah dilekatkan nama masing-masing pada meja tersebut.

Masing-masing mula menyusun barang.  Kelihatan mereka sangat profesional berbanding aku yang pertama kali. Selesai. Senyum.

Sebelum didatangi pelanggan

Alhamdulillah.  Dua hari disitu, Hasilnya diluar jangka.  Aku fikir, takpelah kalau takde orang beli, sekurang-kurangnya, dapat pengalaman.

Semua 'skill' aku keluarkan, dari pembacaan atau dari pengalaman teman-teman, juga pengalaman aku ketika jadi jurujual kain batik sutera di Pasar Kota Bharu, 20 tahun yang lampau.  Lucu bila mengenangkannya, menggelabah pun ada waktu tu.




No comments:

Post a Comment