Monday 12 October 2015

Medan Indonesia - Hari ke 2

Teks : Iliza binti Ibrahim

Pagi-pagi lagi kami dah bersiap untuk keluar meronda.  Oh ya, hari ni kami tak perlu cari kenderaan untuk meronda sebab dah tempah pemandu semalam yang hantar kami dari Istana Maimun ke hotel. Tepat pukul 7. 30 pagi, kami dah bersedia untuk bergerak keluar.  Hari ini kami akan ke zoo buaya yang terbesar di Indonesia yang diberi nama Taman Buaya Asam Kumbang.  Ianya terletak di Jalan Bunga Raya, lima kilometer dari Kota Medan.  Disini terdapat lebih kurang 2000 ekor buaya.

Yang dikurung di dalam sangkar

Yang lepas bebas di tasik

Paling besar dan paling senior di sini, lupa umurnya
Kami tidak lama disitu, tiba-tiba rasa ngeri.  Kami bergerak keluar dengan kenderaan tadi yang setia menanti kami di pintu masuk.  Kami akan ke Pasar Ikan atau Pajak Ikan.  Ingatkan tempat jual ikan, bukan rupanya, tempat membeli belah.  Tempat macam ni tak ngeri.  Sebelum sampai ke Pasar Ikan kami singgah ke beberapa buah kedai, tapi aku tak beli pun sebab harga barangan disitu agak mahal. Kami terus ke Pasar Ikan.

Aku beli tiga pasang kain ela

Kain sulam yang cantik
 
Beg-beg yang tersusun

Para pengunjung

Diluar pasar ikan
Pada pandangan aku, barangan disini tidak banyak pilihan dan harganya pun tidak berapa murah. Pendek kata, kalau nak membeli belah tu, tak berbaloilah.  Aku hanya membeli 'T shirt' yang tertera perkataan 'Medan' beberapa helai untuk diagihkan kepada saudara terdekat.  Dalam perjalanan balik kami singgah makan bakso dikedai makan.

Aku bagi tiga bintang

Bika ambon yang terkenal di Medan
Sepanjang aku meronda di Kota Medan, bandarnya bersih dan aku langsung tidak berjumpa dengan peminta sedekah.  Pujian diberikan.  Balik ke hotel.  Penatnya.  Malam tak keluar.  Hanya memesan makanan dihotel, minta hantar kebilik.  Nasi goreng dan satey ayam.  Sedap.  Lupa nak ambil gambar. Sekali sekala bolehla macam ni.  Selalu-selalu bengkokla.  Berakhir sudah hari kedua. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment