Monday 26 October 2015

Anak Helang

Teks : Iliza binti Ibrahim

Pada zaman dahulu terdapat seekor ibu ayam yang mempunyai anak angkat seekor anak burung helang.  Disamping anak angkatnya, ibu ayam ini juga mempunyai anak kandung seramai enam ekor. Membesarlah anak helang ini bersama-sama adik beradik angkatnya yang lain.  

Semuanya bermula ketika ibu ayam ini sedang mengeramkan telur-telurnya, tiba-tiba terjadi gempa bumi.  Tidak semena-mena, tiba-tiba telur burung helang bergolek masuk kedalam sarang ibu ayam tadi tanpa disedari oleh ibu ayam tadi.  Hari berganti minggu.  Tibalah saat telur-telur tadi menetas. Maka keluarlah anak burung helang tadi bersama-sama anak ayam tersebut.

Pada suatu hari, ketika anak-anak ayam dan anak burung helang tadi sedang leka bermain, tiba-tiba terdapat burung helang sedang terbang bebas diangkasa.  Mereka berhenti bermain sambil mendongak ke langit.  Lalu anak burung helang tadi bersuara,"alangkah indahnya jika aku dapat terbang seperti burung itu".  Lantas dijawab oleh anak ayam, "jangan nak beranganlah, engkau bukannya ada kepak yang besar untuk terbang seperti itu".  Disampuk pula oleh anak ayam yang lain, "sudahla, mari kita sambung bermain, jangan nak berfikir perkara yang tidak diterima akal".  Mereka terus sambung bermain tanpa memikirkan lagi perkara tersebut.

Cuba kita renung, apa yang ada disebalik cerita dongeng diatas.  Walaupun cerita dongeng tapi terselit iktibar atau inspirasi disebaliknya.  Pernah atau tidak, apabila kita ingin melakukan sesuatu, pasti ada tentangan dari pihak lain.  Pernah atau tidak, apabila kita berfikir luar dari kotak, pasti ada kata-kata yang melemahkan semangat kita.  Kalau itulah yang kita sematkan dihati, sampai bila pun kita tidak akan dapat dapat capai apa yang dihajati.

Sebenarnya cerita ini juga untuk diriku sendiri.  Inspirasi untuk diriku.  Jangan risau.  Allah ada bersama kita.  Yakin.  Kuatkan semangat.  Buatlah apa yang ingin kita lakukan sebelum kita menutup mata buat selama-lamanya asalkan ianya tidak melanggar landasan ugama kita yang suci.  ISLAM. Bertawakkal dan berusahalah.  Semoga kita akan berjaya.  Amiiin.

No comments:

Post a Comment