Saturday 24 October 2015

Belajar Menjahit - Bahagian ke-2

Teks : Iliza binti Ibrahim

Alhamdulillah.  Dapat jugak aku siapkan baju atau jubah yang pertama.  Dah lama aku tidak menjahit.  Apatah lagi memotong kain.  Rasa sedikit kekok.  Takpe.  Aku akan berusaha.  Rugi hidup tanpa ilmu.  Tambahan sekarang, aku punya banyak masa untuk belajar kemahiran.  Dah lama aku nak buat semua benda ni.  Sekarang, masa yang dinantikan sudah tiba.  Terima kasih Ya Allah. Jangan sia-siakan peluang yang ada.  Masa tidak akan menunggu atau boleh berpatah balik. Tambahan pula baki usia yang ada semakin singkat.

Cikgu yang mengajar aku menjahit ni jauh lebih muda dari aku.  Namanya Cikgu Su.  Rasa malu tu ada.  Tapi demi ilmu, tebalkan je muka.  Setiap kali aku masuk ke premis Cikgu Su, aku tinggalkan rasa malu kat depan pintu premis beliau.  Bila balik nanti, aku ambik balik.  Kalau hidup tanpa malu, tak kena  pulak. Perasaan malu mesti ada tapi kena bertempat.

Airtanganku yang pertama
Bolehla ye.  Kain tu dah lama aku beli.  Simpan.  Aku memang suka beli kain.  Bila ada jualan murah, aku beli lebih sikit.  Dapat berjimat.  Betul tak.  Kadang-kadang boleh dijadikan hadiah. Lepas ni nak kena buat latihan lagi, supaya tak lupa.

No comments:

Post a Comment