Thursday 12 November 2015

Hampir Lemas

Teks : Iliza binti Ibrahim


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Semalam saya ada terbaca artikel berkenaan orang mati lemas.  Fikiran saya terus mengimbau pengalaman yang lalu.  Saya pun pernah mengalami pengalaman hampir lemas.  Dua kali.

Kali pertama ketika saya pergi bercuti ke Tanjung Bidara, Melaka.  Kalau tak silap, saya berusia 15 tahun.  Pada mulanya, saya hanya mandi di gigi air saja tapi bila melihat makcik-makcik saya makin lama makin ke tengah, saya pun teringin.  Tapi saya tak pandai berenang.  Sedang saya berfikir-fikir macamana nak sertai mereka, saya ternampak batu yang besar tidak jauh dari tempat mereka berenang.  Saya terus berjalan kearah batu tersebut.  Tak dalam pun.  Saya terus panjat batu tersebut dan duduk atas batu tersebut.  Sambil kaki berjuntai-juntai.  Sedang saya menghayun-ayunkan kaki, tiba-tiba perlahan-lahan saya tergelongsor ke dalam air.  Allahuakbar.  Saya terfikir, mungkin dah sampai ajal saya.  Saya terdiam.  Saya angkat tangan kanan setinggi-tingginya.  Makin lama makin ke dasar rasa badan saya jatuh.  Tangan kanan saya makin ditenggelami air.  

Alhamdulillah, tiba-tiba terasa badan saya ditarik orang.  Seramai-ramai orang disitu, hanya paksu saya sorang je perasan akan kehilangan saya.  Terima kasih paksu menjadi penyelamat saya.  

Tanjung Bidara - Ehsan dari google

Kali kedua, di Pasir Panjang, Port Dickson pada tahun 1994.  Saya mula bekerja.  Masa tu saya dapat arahan untuk hadir Kursus Bina Semangat.  Kursus ini dikendalikan oleh bekas tentera.  Kalau tak silap 7 hari.  Salah satu tugasan yang diberi ialah berkayak.  Semua peserta diminta masuk ke dalam kayak bersama pasangan masing-masing.  Buat lahitan kayuh dulu di tepi pantai.  Lepas tu latihan terbalikkan kayak.  Sewaktu terbalikkan kayak tu yang saya tenggelam ke dasar.  Sepatutnya saya perlu lompat keluar sebelum kayak diterbalikkan.  Saya silap atau belum bersedia waktu itu.  Nasib baik pakai jaket keselamatan.  Badan saya makin jatuh ke bawah, tiba-tiba kaki saya terpijak selut dan akar-akar pokok.  Alamak dah sampai dasar.  Saya terus melonjakkan badan, malangnya kepala saya termasuk dalam tempat duduk atau lubang pada kayak tersebut.  Saya keluarkan kepala balik dan cuba arah lain pula.  Alhamdulillah, akhirnya dapat melihat matahari.

Tapi saya tak serik.  Bila nampak laut je, mesti nak pergi berenang.  Berenang pakai jaket keselamatan.  Alhamdulillah.

Sekian


No comments:

Post a Comment