Friday 8 January 2016

Tom Yam Mc Gyver

Teks : Iliza binti Ibrahim
Foto : Iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua


Tom Yam resepi Ma
Hari ni nak cerita pasal tom yam pulak.  Ianya istemewa sikit sebab resepi turun menurun.  Sangat simple.  Resepi inilah yang aku pertaruhkan ketika kali pertama menjejakkan kaki dirumah mertua. Tak sia-sia aku belajar resepi ni.

Kisahnya begini.  Hari pertama sampai ke rumah mertua, ibu mertua meminta aku memasak ayam. Aku ditinggalkan bersama ayam yang telah siap dipotong.  Ni mesti nak test menantu dia pandai masak ke tak.  Nak masak apa ni.  Aku buka peti sejuk. Nampak buah tomato, lobak merah. Selongkar sikit, jumpa udang kering.  Jenguk luar rumah nampak pokok limau kasturi yang lebat buahnya.  Pokok limau purut pun ada disebelahnya.  Cantik.  Tak sia-sia, aku jadi peminat setia cerita Mc Gyver.  Aku masak tom yam resepi turun temurun.  Tak perlu guna perencah tom yam.  Alamak, serai pulak takde.  Tanya mak mertua. "Ada..ada, nanti mak ambikkan".  Ada rupanya, kat laman rumah.  Aku tak nampak.  

Maka bermulalah rancangan Master Chef.  Ayam ada seekor.  Nasib baik dah potong-potong. Bersihkan.  Kupas bawang putih selabu, cili padi 10-15 biji, buah tomato 2 biji dan 2 sudu besar udang kering.  Kisar dalam mesin pengisar.  Panaskan periuk bersama minyak, kemudian masukkan bahan yang telah dikisar tadi dan tunggu sehingga  jiran-jiran sebelah rumah terjenguk-jenguk sebab keenakkan bau tumisan tadi.  Setelah itu masukkan ayam, gaul-gaul.  Tambahkan air sikit dan tutup periuk tersebut.  Agak-agak ayam dah empuk, tambahkan air sehingga tenggelam kesemua ayam tersebut.  Masukkan serai dan 1 biji bawang besar holland yang telah dipotong secara menegak. Tunggu sehingga menggelegak, masukkan lobak merah yang telah dipotong.  Agak-agak hampir masak, masukkan daun limau purut dan buah tomato.  Setelah masak, matikan api dan masukkan air limau nipis tapi waktu tu aku masukkan air limau kasturi sebab limau nipis takde.

Alhamdulillah.  Siap.  Tak sangka pulak sebab ada yang minta resepi.  He..he..

Kenangan yang terindah bersama mak mertuaku...

No comments:

Post a Comment