Friday 8 January 2016

Laksa Darjah 6

Teks : Iliza binti Ibrahim
Foto : Iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua..

Laksa kegemaranku
Aku orang Pantai Timur tapi suka makan laksa penang.  Tak pelikla.  Puncanya, masa aku berusia 5 tahun, kami tinggal di Gombak.  Setiap hari atau setiap petang, pasti ada sorang pak cik ni selalu kayuh basikal dan lalu didepan rumah bersama tempayan yang berisi kuah laksa yang kelihatan berasap-asap.  Pasti ibu akan menahan pak cik tersebut sambil membawa pinggan untuk diisi laksa. Hasilnya kami dapat makan laksa yang kuahnya masih berasap.  Sedap.  Semenjak hari tu aku pantang nampak laksa.  Macam nampak hantu.  

Disebabkan terlampau suka dengan laksa penang, ibu belajar memasak laksa penang dengan jiran kami yang berasal dari Utara.  Darjah 6 aku dah boleh masuk dapur, apa lagi, belajarla masak laksa penang.  Bagi aku, rasanya sangat sedap, maklumla air tangan sendiri.  Mungkin orang lain makan tak sedap.  Tak kisahla, janji aku dapat makan dengan puas.  Maklumla selera tengah tinggi waktu tu.

Lucu bila mengenangkan zaman kanak-kanak.  Masa dah berlalu.  Hanya tinggal kenangan.




No comments:

Post a Comment