Thursday 7 January 2016

Air Tangan Ma

Teks : Iliza binti Ibrahim
Foto : Iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua...

Kari ayam Ma
MasyaAllah.  Tidak dinafikan masakan ibu adalah yang paling sedap dalam dunia ini.  Walaupun masakan yang biasa-biasa sahaja.  

Bulan Disember 2015, aku balik kampung.  Bila balik kampung, mulalah macam orang tak pernah masak.  Kononnya la.  Sebenarnya nak manja dengan ma.  

Hari itu, ma masak kari ayam.  Masakan yang selalu ma masak.  Tapi sedapnya sangat luar biasa. Padahal resepinya lebih kurang dengan apa yang aku buat. Bila dibandingkan dengan masakan aku jauh beza, seolah-olah aku memasak dengan menggunakan kaki.  Sebab itulah aku malu nak berkongsi tentang masakkan yang aku buat tapi teringin jugak.  Inilah yang dinamakan air tangan ibu. 

Cili hijau
Dicampur pulak dengan cili hijau yang banyak terdapat diKelantan.  Biasanya cili ni digunakan buat solok.  Tak tahu ye, apa itu solok.  Nanti saya cerita kemudian.  Nak cepat ni.  Jap lagi ada tetamu nak datang.  Nak masak apa ye.  Nak pakai kaki kanan ke kiri.  Jangan marah, gurau je.

Bye...

No comments:

Post a Comment