Friday 18 March 2016

Travelog Rindu Eropah Tawan Damascus - Munir Ramli

Teks : iliza binti Ibrahim
Foto : iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua

Hari ni nak bercerita tentang buku.  Tak tahu kenapa saya terlalu minat dengan buku.  Setiap kali beli buku baru, saya akan belek-belek dan cium dalam buku tersebut.  Setiap buku, baunya berbeza.  Ada sesetengah buku tu boleh mengimbau kenangan lalu.  Kenangan masa kanak-kanak.  

Novel pertama yang saya baca ialah SAGA karya Abdul Talib Hassan.  Semasa saya berusia 11 tahun.  Sebelum tu saya banyak baca buku cerita untuk kanak-kanak.  Semenjak mengenali novel, saya jadi pemburu novel tegar.  Saya paling suka novel berbentuk thriller dan kisah kekeluargaan ataupun kisah benar.  Mungkin sebab saya minat mata pelajaran sejarah kut hingga mempengaruhi bentuk novel yang saya minat.

Adik-adik saya pun mempunyai minat yang sama.  Pantang jumpa buku, pasti melekat dengan buku tu sehinggakan atuk saya pun pelik dengan kami adik beradik, langsung tak dengar suara kalau balik rumah atuk dan nenek.  Asyik mengadap buku.  Kenangan lalu.


Ini buku yang sedang saya baca sekarang.  MasyAllah. Tak rugi saya beli buku ni.  Bila dah baca, sukar nak lepaskan.  Bukan semua orang dapat pengalaman seperti penulis ini.  Sangat menakjubkan. Cara penyampaian yang sangat santai, tiada istilah membanggakan diri walaupun apa yang beliau ada sangat membanggakan.  Rumusan yang dapat saya buat ialah tiada yang mustahil jika kita rajin berusaha.  Pengalaman dan cara penyampaian seiring.  Saya bagi 5 bintang untuk buku ini.  Jika anda pernah membaca buku dan anda suka karya Puan Roza Roslan, saya yakin anda pasti akan sukakan buku ini.  Bacalah sebab buku ini memberi pelbagai rasa.  Macam kita menikmati makanan, ada manis, ada masam, ada pedas dan ada pahit.

Sedikit petikan dari buku saudara Munir Ramli.

Petikan 1
"Anta Malizi?' Pemuda Arab terus mengajukan pertanyaan, perkataan Malizi bunyi macam Malaysia. Barangkali dia bertanya samaada aku ini orang Malaysia agaknya.  Perkataan 'anta' maksudnya 'kamu' atau 'engkau'.  Itu senang saja sebab di Malysia pun ada orang gunakan perkataan 'anta ana'. Habis aku nak jawab apa?  Kalau nak jawab 'ya' macam mana?  Hai! Masaalah juga.  Inilah akibatnya jahil.  Apapun, aku tak salahkan diriku kerana Bahasa Arab bukan bahasa ibundaku.  Aku tercampak kebumi ni pun secara kebetulan, tidak dirancang.

Petikan 2
"Sorry, no Greece for you."
Perkataan itu bukan gurauan.  Lelaki yang menyebut merupakan seorang pegawai atasan bersikap serius dan tegas.  Tiada kompromi lagi.

Petikan 3
"Hotel Meridien Damascus"
Itulah hotelyang bakal menjadi tumpuanku kini. Berbekalkan sehelai sijil 'Assistant Cook' aku melangkah gagah.

Sedikit petikan dari buku ini.  Terdapat 353 muka surat dengan harga RM 18 sahaja tetapi pengalaman yang dicurahkan tidak ternilai rasanya. 

5 bintang

Wassalam.


No comments:

Post a Comment