Thursday 31 March 2016

Ikan Pekasam Gelama

Teks : iliza binti Ibrahim
Foto : iliza binti Ibrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua

Pernah tak makan ikan pekasam.  Tentu ada yang tidak tahu, apa itu ikan pekasam. Saya pun, suatu ketika dulu. Maklumla, orang pantai timur.  Yang saya tahu ikan budu.  Lain kali saya cerita tentang ikan budu. Tunggu...



Saya suka ikan pekasam laut tapi yang banyak dijual, ikan pekasam darat.  Disebabkan teringin sangat nak makan, saya cuba buat sendiri.  Alhamdulillah menjadi.  Cuma saya silap, beras goreng tu sepatutnya lebih halus.  Takpelah, percubaan pertama. 

Senang je cara buatnya.  Ikan disiang dan bersihkan dan perapkan dengan garam selama 24 jam. Selepas itu basuh lagi hingga bersih dan salutkan dengan beras goreng yang dimesin halus dan letakkan asam keping supaya rasa masam-masam sikit. Peram lebih kurang dua minggu.

Dah peram, bolehla goreng bersama bawang dan cili padi. Makan dengan nasi panas-panas. Sedapnya.

Saya suka hancurkan jadi macam ni




No comments:

Post a Comment