Thursday 25 February 2016

Mengapa diuji

Teks : iliza binti ibrahim
Foto : Ehsan google
Rujukan : Radio Ikim dan blog Hikmatul Islam

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Baru-baru ini, saya mendengar ceramah seorang ustaz dari radio ikim.  Tiba-tiba saya rasa macam tersedar dari mimpi.  Kata-kata ustaz tersebut betul-betul membuat saya tersentak dari tidur yang lena selama ini.  Kenapa kita berada diatas muka bumi Allah ini.  Kenapa kita sering diberi masaalah atau diuji, kerana kita perlu mendepani dan menyelesaikan masaalah atau ujian tersebut.  

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Ankabut :

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja hidup senang lenang) mengatakan, "Kami telah beriman", sedangkan mereka belun diuji?" (Al-Ankabut : 2)

Saya tahu maksud ayat tersebut diatas, tapi sekadar tahu, bukan mendalaminya.  Selalu saya berfikir dengan fikiran yang dangkal, kenapa saya tidak berhenti-henti diberi ujian padahal saya sudah melakukan sebagaimana yang sepatutnya seorang muslim lakukan.  Kenapa seseorang itu tidak mengikut perintah Allah, tapi diberi kehidupan yang senang.  MasyaAllah.  Tidak sepatutnya saya berfikir begini.  Naudzubilah.

Ketahuilah bahawa Allah hanya menguji orang yang dikasihiNya dan memberi peluang untuk mereka beramal.  

Seringkali kita bertanya, mengapa kita yang Allah pilih.  Mengapa kita yang Allah uji. Jawapannya, sebab cinta Allah.  Setiap ujianNya pasti terselit 3 tanda cinta.

Pertama, Allah ingin menghapuskan dosa-dosa kita.  Samaada dosa yang kita sedar atau tanpa sedar kita lakukan.

Kedua, selepas habis semua dosa, Allah mahu naikkan darjat kita.

Ketiga, Allah mahu gantikan dengan yang jauh lebih baik.

Dengan ujian ini, dekatkanlah diri dengan Allah, bertaubat, merintih dan merayu hanya kepada Allah. Kerana Allah mahu membersihkan kita dari dosa-dosa yang pernah kita lakukan.  Samada secara zahir atau batin.  Maka, setelah Allah mengampuni dosa-dosa kita dan kembali rapat kepadaNya, Allah akan gantikan semua kesakitan dan derita yang kita tanggung dengan kebahagian samada didunia atau diakhirat kelak.

Maafkan saya, sebenarnya kata-kata ini ditujukan pada diri sendiri.  Saya lebih menganggapkan coretan ini lebih kepada diari.  Untuk tatapan dihari kemudian.  Lagipun, siapalah saya untuk menjadi penasihat.  Orang yang tidak punya apa-apa.  Yang masih lagi tercari-cari jalan yang lurus. Semoga Allah memberi petunjukNya.  Amiiin.  




No comments:

Post a Comment