Wednesday 24 February 2016

27 Ramadhan 1432 / 27 Ogos 2011 Bhg 3 (Akhir)

Teks : iliza binti ibrahim
Foto :

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Malam itu, buat pertama kalinya aku solat terawih di Madinah Al Munawarah.  AllahuAkbar.  Suara imam yang begitu syahdu membuatkan hati rasa bergetar ditambah lagi dengan isakan dari imam yang tiba-tiba terhenti bacaannya.  Setelah dapat menahan sebak didada, imam meneruskan bacaanya.

1 Syawal 1432

Kami nenunaikan solat sunat Aidil Fitri di Masjid Nabawi.  Selesai solat, para jemaah saling bertukar-tukar makanan, ada yang memberi kami biskut, gula-gula.  Seronoknya.  Masing-masing membawa makanan dari negara asal mereka.  Yang ada dalam beg aku ketika itu hanyalah biskut cap tiger. Maklumla, aku tak terfikir langsung yang aku akan menghadapi suasana begini.  Dengan perlahan aku menghulurkan biskut tersebut kepada jemaah-jemaah yang berhampiran denganku. Mereka mengambilnya sambil merasa, tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepala.  Aku pun tersenyum. 

2 Syawal 1432

Mula berangkat ke Mekah.  Rasanya tidak perlulah aku bercerita secara terperinci pengalaman aku kerana rasanya perkara yang sama dilalui oleh setiap insan yang pernah hadir ke sini.  Perasaan yang tidak dapat digambarkan.  Cuma ada peristiwa pelik berlaku padaku.  Di Madinah juga aku mengalaminya dan aku telah mengabadikannya dibawah tajuk Mekah dan Madinah.

Macam biasa, aku akan ke masjid lebih awal sebelum masuk waktu zohor untuk solat Dhuha.  Aku berseorangan.  Aku terus membuat tawaf sunat sebelum menunaikan solat.  Biasanya pada waktu begini, jemaah tidak ramai membuat tawaf sunat berbanding waktu petang dan malam. Maklumla, matahari mula menyinar.  

Kalau tidak silap, dalam pusingan ke 5 atau ke 6, sedang aku tawaf dan berdoa tiba-tiba terasa kepala aku disapu dengan sekali lalu.  Aku terus berhenti.  Nak menoleh, takut terbatal pusingan tawafku. Aku menunggu seketika, tiada sesiapa yang berhampiran memintas aku.  Aku mengangkat kepala sedikit, mana tahu ada burung atas kepalaku.  Kosong.  Siapa yang menyapu kepala aku tadi.  Aku takut dan mula menangis.  Aku meneruskan tawaf, sambil berdoa, "Ya Allah, ampunkan dosaku". Alhamdulillah, tiada apa-apa terjadi selepas itu.  Maha Suci Allah.  Sehingga hari ini, aku tidak dapat merungkai disebalik kejadian tersebut.  Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.  

Alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment