Wednesday 17 February 2016

Teks : iliza binti Ibrahim
Foto :

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kita bersambung ye.  Hari isnin, 1 Ramadhan 1432 / 1 Ogos 2011, hari pertama berpuasa, hari ke 2 aku demam, batuk dan selsema.  Biasanya jika aku demam atau batuk atau selsema, penyakit ini tidak bertahan lama bersarang dalam badanku.  Tapi kali ini lain, langsung tidak ada tanda-tanda akan sembuh.  Aku tetap ke tempat kerja seperti biasa.  Bertahan selagi terdaya.

Perangai aku sedikit berubah, dulu pantang masuk kereta, pasti lagu akan berkumandang dicorong radio.  Kini, dalam kereta sunyi sepi.  Begitu juga dengan televisyen.  Mungkin disebabkan aku tidak sihat.  Tiba-tiba telinga pula berdengung.  Bertambah risau.  Aku hubungi klinik ditempat aku ambik suntikan untuk umrah.  Bertanyakan tentang kesan daripada suntikan yang aku ambil.  Katanya, apa yang aku alami tu tiada kena mengena dengan suntikan.  Risau. Alhamdulillah, dua hari selepas itu, rasa berdengung beransur hilang.

Hari yang dinantikan semakin hampir.  Setiap hari jika ada waktu terluang dipejabat aku baca buku yang dibekalkan travel agen tentang umrah.  Walaupun kurang faham.  Sambil tu aku sering menghubungi ibu dan kawan yang pernah menunaikan umrah.  Keluarga kami langsung tidak mengetahui akan pemergian kami ini kecuali ibu dan bapaku.  Tak tahu kenapa, langsung tidak terkeluar dari mulut kami untuk bercerita tentang pemergian ini.  Persiapan pun, melalui nasihat ibu dan temanku.  Bawa baju ala kadar.  Persiapan ala kadar.

27 Ramadhan 1432 / 27 Ogos 2011

Pukul 12 tengahari, barulah suamiku menelefon adik beradik mohon maaf dan halalkan makan minum kami.  Mereka terkejut dan rasa terkilan sebab tak sempat menghantar kami ke lapangan terbang.  Sebenarnya kami tidak mahu menyusahkan sesiapa dan yang penting doa untuk kami. Alhamdulillah, sakitku mulai beransur pulih.

Pukul 3 petang, kami bertolak dari rumah dengan menaiki teksi.  Diwaktu itu jugalah, kelihatan jiran tetangga pun sibuk memasukkan beg-beg ke dalam kereta untuk pulang ke kampung halaman masing-masing, berhari raya.  Kami pun pergi beraya.  Tetapi bukan kampung halaman kami tapi beraya bersama Rasulullah saw.  Beraya dikampung halaman baginda.

Pukul 5 petang, tiba dilapangan terbang.  Jemaah masih belum ada.  Mungkin kami orang pertama. Satu jam kemudian, barulah ruang tempat kami menunggu dihampiri beberapa orang jemaah yang sama pakej dengan kami.  Ketika itu juga kami dihampiri oleh wakil travel agen bersama seorang mutawif.  Sedikit taklimat disampaikan sebelum kami bersurai untuk berbuka puasa dan menunaikan solat jamak Takdim.

Pukul 9.30 malam (lebih kurang), kami diarahkan bersedia untuk menaiki pesawat.  Debaran makin terasa.  Perjalanan selama 8 jam.  Singgah di Mesir selama 4 jam.  Kami menaiki pesawat Egypt Air.

28 Ramadhan 1432 / 28 Ogos 2011

Kami tiba tengahari di Jeddah.  Terus bertolak menaiki bas menuju ke Madinah.  Tempoh perjalanan lebih kurang 4 ke 5 jam.  Kami tiba didepan pintu hotel disambut dengan suara azan maghrib dari Masjid Nabawi.  AllahuAkbar.  Kami terus ke dewan makan untuk berbuka dan menunaikan solat maghrib.