Monday 15 February 2016

27 Ramadhan 1432 / 27 Ogos 2011 Bhg 1

Teks : iliza binti ibrahim
Foto : Ehsan google

Bismillahhirahmanirrahim

Assalamualaikum dan salam ceria semua

Walaupun sudah lama tarikh keramat ini berlalu tetapi kesan dan kenangannya masih terpahat kemas dalam hati ini.  Itulah tarikh buat pertama kalinya kaki aku meninggalkan bumi Malaysia menuju ke negara padang pasir.  MasyaAllah.  Sukar untuk aku gambarkan perasaan ini. 

Masih ku ingat, seminggu sebelum bermula bulan Ramadhan, aku terbaca iklan di surat khabar menunaikan umrah sambil ziarah Mesir.  Aku terus memotong iklan dalam surat khabar tu untuk ku tunjukkan kepada suami.  Padahal sebelum tu langsung tidak terlintas di fikiran ini untuk menunaikan umrah.  Aku daftar haji pun sebab ibuku yang selalu mendesak.  Betapa dangkalnya fikiran ku. Pernah kawanku menyarankan aku pergi umrah di bulan Ramadhan sebab katanya aku ni dah layak menunaikan umrah, Seronok katanya.  Aku buat acuh tak acuh je.  Dalam hati jawab, aku takkan pergi ke mana-mana dalam bulan puasa, nanti penat kecuali balik kampung.

Itulah kuasa Allah SWT, apa yang aku kata menjadi disebaliknya.  Tak tahu kenapa, hati ini tiba-tiba melonjak-lonjak nak pergi ke Mekah.  Padahal pengetahuan aku kosong.  Aku tak pernah menonton perihal haji atau umrah di telivisyen.  Tidak pernah buat carian di internet tentang haji atau umrah. Tak tahu kenapa.  Cuma aku pernah terbaca buku teladan atau cerita kifarah tentang menunaikan haji atau umrah.  Itupun, sebab ibu ku selalu baca. 

Setelah mendapat persetujuan dari suami, aku terus menelefon agensi yang mengiklan tentang perkhimatan umrah tersebut.  Masih ada kosong katanya.  Aku terus buat tempahan untuk dua orang. Selepas waktu pejabat keesokannya, kami bergegas ke travel agensi tersebut.  Siap bawa bank draf untuk buat bayaran.  Bila sampai di sana, aku terus ingin buat bayaran tapi malangnya, mereka kata dah penuh.  Mereka suruh kami pilih tarikh lain.  Lebih awal.  Mana mungkin.  Bukan senang untuk kami memohon cuti panjang dalam masa tak sampai sepuluh hari.  Aku bertegas mengatakan yang aku dah buat tempahan.  Walaupun begitu, aku masih cool, takut nak marah-marah.  Mungkin ni ujian yang pertama untuk kami.  Tiba-tiba ada kakitangan disitu menyampuk, memang nama kami dah termasuk dan boleh bayaran sekarang.  Mungkin ternampak kami didepan kaunter dan terdengar perbualan kami.  Lega.  Kami diarahkan membuat suntikan dan menyediakan gambar ukuran pastport.  Klinik dan kedai gambar tidak jauh daru situ.  Kami bergegas pergi.  

Sampai ke kedai gambar kami terus mengambil gambar tapi gambar tu tidak boleh siap hari ni.  Esok baru siap. Tapi tauke kedai gambar tu kata dia akan hantar gambar tu ke travel agensi tersebut. Alhamdulillah.  Satu lagi bab, ambik suntikan untuk umrah.  Klinik pun berdekatan dengan kedai gambar tersebut.  Tidak sampai satu jam.  Semuanya selesai. Hari khamis.  Kursus terakhir untuk umrah hujung minggu ni.  Sabtu dan ahad.  Aku datang hari ahad.  Demam.  Rasanya gara-gara suntikan kut atau aku dapat kifarah awal untuk membersihkan diri aku yang kotor ini.  Tak selera makan.  Monyok je.  Esok bermula 1 Ramadhan 1432.  


Kita berhenti kejap ye...nanti sambung lagi

No comments:

Post a Comment